DCLsuccess.blogspot.com - Laman Fazz

DCLsuccess.blogspot.com memberikan info berkenaan produk kesihatan DCL. Mari merialisasikan impian anda di DCLsuccess . Terima kasih

Hukum MLM dalam Islam

Petikan dari harian Metro

FIKRAH DR.SALAM
Penolong Profesor Kulliyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr Abdul Salam Muhammad Shukri sedia membantu umat Islam yang berhadapan kemusykilan agama. Hantarkan masalah lengkap dengan nama, alamat penuh dan nombor telefon kepada:
Pengarang Rencana, Harian Metro, 31, Balai Berita Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur.

Beli produk halal sistem MLM dibolehkan


SOALAN saya adalah rentetan huraian Dr pada keluaran lalu mengenai perniagaan pelbagai peringkat (MLM), mengatakan perniagaan termasuk sistem piramid dan ala Pak Man Telo adalah haram pada hukumnya. Apakah pula pendapat Dr dalam sistem perniagaan ini, sekiranya saya turut serta semata-mata untuk membeli produk kegunaan keluarga dan dijual kepada rakan, tanpa melantik 'downliner' (peserta peringkat bawah)? Produk sedemikian seperti ***** amat baik untuk kesihatan tetapi tidak terdapat di pasaran bebas. Sebagai ahli saya akan dapat potongan harga pada setiap pembelian.


ZAINAB, Selangor.

Jawapan

APA-apa aktiviti ekonomi yang halal dibenarkan Islam, lebih-lebih lagi membabitkan perniagaan asalkan tidak bercanggah dengan hukum Islam. Perniagaan MLM secara umum dibenarkan apabila ia benar-benar membabitkan jual beli produk. Ia diragui apabila hanya memberikan fokus kepada melantik 'downliner' semata-mata dan bukan jualan produk. Akhirnya perniagaan ditutup apabila ejen melarikan diri selepas mengutip bayaran keahlian.Mengenai pertanyaan anda, tiada halangan membeli produk terbabit untuk kegunaan sendiri dan keluarga asalkan ia halal dan tidak memudaratkan. Begitu juga menjual kepada rakan lain.

0 comments:

 
Apa itu Produk Asas 5P? Ketahuinya disini >>>